الأحد، 4 يناير 2009

مش من هنا (1) كلية الطب....

واضح ان فى ضغوط أمريكية على كل الناس اللى بعتلهم لينك المدونة عشان كده ماقروهاش ولا علقو.
اناعارفة أمريكا عايزة تحطمنى ، انتو بتضحكو اشمعنى أنا يعنى اللى أمريكا مش هتدمرنى ،هى أمريكا واسرائيل هيهمدو ولا يرتاحلهم بال الا لما يخلصو على الدنيا كلها ويقعدو هما الاتنين على القهوة يقسمو العالم بينهم ، المهم بلاش كلام فى السياسة بدل ما نتمسك كلنا انشاء الله ونروح ورا الشمس، بس متهيألى ان ورا الشمس ما عدش فى مكان أصل كل الناس بقت هناك ، ياللا يمكن نلاقى حاجة ايجار جديد.
ونتيجة للتطنيش الواضح من كل الناس ، أنا هكمل بقى وخلاص أصل لو ما فضيتش الكلام اللى جوايا ممكن يجرالى حاجة وطبعا انا عارفة انكو ما تقدروش تعيشو من غيرى ، ومن هذا المزنق اقدر أقولكو عشان خاطركو انتو بس أنا هكمل ، اى والله عشان حاجات تعيش حاجات كتير لازم تموت على رأى خالتى شيرين اه يا ليل.
انا قفلت المرة اللى فاتت على انى كنت بقول للبت نونه صاحبتى انى مش من هنا.
أول حاجة خلتنى أحس كده انى حسيت انى مش من كلية الطب دى خالص، مع انى دخلتها بمزاجى بس انا دخلتها عشان هى احسن الوحشين ، يعنى مثلا انا مش بطيق الكميا عشان كده ما كنش ينفع ادخل صيدلة والنكتة بقى انى لقيت كل اللى فطب عامل مشترك بينهم كلهم انهم مش بيحبو الكميا، وطب الاسنان ماهو الا طب برضو وهفضل اذاكر طول عمرى بس فى مجال واحد.
الناس لما تسمعنى تقول يعنى هو ما فيش غير التلاتة دول ، لا طبعا فى، انا كان نفسى أوى ادخل اعلام بس انتو عارفين بقى ان فى واقع بيفرض نفسه ... هوانك لما بتكون وحيد بابا وماما يبقى لازم ينفذو فيك حلمهم هو انك تكون دكتور ، حتى لو دكتور فاشل..؟
ايوه حتى لو فاشل ، هما مالهمش دعوة ،المهم ابنى الدكتور راح ابنى الدكتور جه، ولو انت اي حاجة غير دكتور يبقى انت كدة خيبت املهم.
وطبعا لما بتبقى ان الوحيد ما ينفعش تبقى انانى ، لازم تبقى انت الامل وعمر ومنى وعلية وانتصار وست ابوها.
ايه بس الكلام الجامد اللى ان عمالة اقوله ده، ده الواحد مش سهل برضه.
طبعا بعد التسيح اللى انا سيحته لنفسى ده عمر ما حد هيجى يكشف عندى، انا اللى جبت ده كله لنفسى.
صدقونى والله انا لو ما حستش انى هبقى دكتوره بجد عمرى ما هعرض حياة حد للخطر ده عهد اخدته على نفسي ، وهكتفى انى اكون دكتوره فى وحده صحية ادى للناس ريفو اسبرين اى حاجة من اللى بتتسف دى ، يعنى ادى لواحد عنوان دكتور شاطر واقوله ابقى طمنى عليك لما تروح للدكتور ، يقوم قايم مدينى بالقلم ويقولى أمال انتى مين ، هقولة انا معهد فنى صحى قسم زرايع.
المهم لو أى حد حاسس انه مش من هناك ، قصدى يعنى حاسس انه مش بينتمى للكلية اللى هو فيها مهما كانت ، يجى ويفضفض ، يمكن اقدر اساعده ، ويمكن هو يساعدنى.
مستنية ردودكو ، والنبى والنبى ردو عليه ، ربنا يخليكو.
ان خلاص هشحت ............

هناك 10 تعليقات:

  1. من غير ما تشحتى يا ضحى انا هتطوع و ارد عليكى عشان فى الاول كنت بشحت زيك و دلوقتى برده بشحت
    بصى انت مش من هنا و انا كمان مش من هنا كل الكليات فى مصر بتحسسك انك مش من هنا
    يعنى انا دخلت اعلام و بالرغم انى بحبها جدا و ليها فضل على بس برده بحس انى بعد ما اخلص محتاجة ادرس بجد الاعلام عشان اللى اخدته ده مالهوش لازمة او افدنى بس مش كتير
    اما بالنسبة لنقطة كلية طب و انك امل مامتك وبابكى انا وصلت لقناعة انى لازم اطلع عيالى فاشلين دراسيا الا اذا هما قررو بفشلو و ينجحو دراسيا
    هه عادى ما عدتش تفرق سينا ..من سونيا

    يمنى

    ردحذف
  2. ازيك ياضحى
    هو احساس غبي جدا احساس انا مش من هنا والواحد حسة كتير قبل كدة بس الأغبى منه ان الواحد ميبقاش عارف هو منين أصلا, وفعلا الواحد لما بيعيش مثلا طول عمرة مع أهلة ويحس لما شخصيتة تنضج شوية واحتياجاته تختلف انه مبينتميش لأهلة وبيحس بإحساس أنا مش من هنا, ولما يفشل فى تحقيق طموحة أو ميكونش ليه طموح أساسا بيفكر فى بلدة وشريط حياتة بيتعرض فى مخة ويحس بإحساس أنا مش من هنا, وحتى لما يحس انه محتاج للحب ويلاقى الأغلبية العظمى من حواليه بتاكل فى بعض بيحس فعلا انه مش منتمى لأى حاجة.
    أما موضوع الأهل والأحلام اللى بيحققوها فى ولادهم دى ياريت بقى يرحمونا منها, تعرفى.. أنا كان حلم حياتى ادخل كلية الفنون الجميلة وطبعا لان والدى فنان كان بيشجعنى بتوفير الألوان والخامات الغالية وكلام من دة بس على اخر سنة فى الكلية كنت خلااااااااص اكتشفت فعلا انى مش من هنا لكن قررت انى اسيب هنا وادور على نفسى فى حتة تانية ولغاية دلوقتى بدور لكن ضغط اهلى انهم يحققوا أحلامهم فيا دة حاجة بتخنقنى وبتقلب معايا بعناد حتى لو هضر نفسى, أنا مسوطة انى لقيت مدونتك ورديت على موضوعك لأنى مريت بالفكرة دى فى حياتى, وياريت تكتبى تدوينات اكتر عن المواقف اللى قابلتك وقلتى فيها انا مش هنا, واتمنى تزورى مدونتى اللى لسة جديدة لانج زى مدونتك.

    ردحذف
  3. لا امريكا مين فى الايام السودة دى هو احنا بيهمنا منها احنا جامدين قوى حاسة بيكى والله اصل انا كمان زيك بس عادى يعنى ربنا يبعت بس بعتبر المدونة دى بنتى وكل شوية ادخل اطمن عليها واشوف حد عبرنى ولا لا بس بجد اسلوبك رقيق يارب يوفقك وتبقى معانا هنا

    ردحذف
  4. يمنى
    ربنا يخليكى وتفضلى ترفعى معناوياتى كده علطول

    ردحذف
  5. Manosh
    شكرا للمرورك وحالا رايحة اشوف مدونتك
    مستنية مزيد من التواصل

    ردحذف
  6. احمد عرابى ،قصدى يعنى لقد خلقنا الله احرارا
    ميرسى للمرور
    واكيد كلنا على باب الله

    ردحذف
  7. ههههههه

    انا كمان مش من هناك
    ورغم كدا كملت فيها وبحضر الماجستير كمان!!!
    بس انا مش طب
    انا مجالى القانون

    وما عرفتش اروح اللى نفسى فيه برررررضه بسبب اهلى
    عموما انا مش ندمانه

    وربنا يوفقك يا دوك
    موتى الناس وانا ادافع عنك
    ونشوف هانوصل لفين
    وربنا يستر

    تحياتى

    ردحذف
  8. ميرسى يا رؤيه لمرورك
    ماتنسينيش فى العيش والحلاوة
    والاتعاب ما تخافيش
    هسددهالك بالتقسيط المريح

    ردحذف
  9. انتى شكلك بتمتحنى
    ربنا معاكى ويوفقك يارب
    ومسنيين البوست الجديد

    ردحذف
  10. سوري مكنتش اعرف ان السبب في العيلة
    بس عموما مادام انتي في مصر لازم تحسي ان الكلية اللي انتي دخلتيها تحسي انك مش من هنا
    انا كانت احلامي اني ادخل كلية الفنون علشان انا برسم و المهم دخلت امتحانات القدرات و نجحت فيها
    بس عارفة ليه مدخلتهاش؟
    علشان مجموعي فرق بنسبة نص في الميه يعني 0.5 % بس
    عن المجموع اللي هما طلبينه و علشان كده انا هجرت الرسم و من ساعتها مبقتش ارسم تماما

    حاجة تعقد الواحد صحيح
    و دخلت كلية مش عايزها
    و كنت بذاكر في المواد غصب عني و بالعافية و الحمد لله قضيت الاربع سنوات و اتخرجت فاقدة الذاكرة
    يعني اربع سنين ضاعوا من عمري هدر

    بجد الله يكون في عوني

    ردحذف