الجمعة، 2 يناير 2009

انا ليه مش من هنا.............

طبعا أكيد كلنا حصل معانا موقف ان نكون فى مكان لأول مرة وما نعرفش فيه حاجة وبعدين يجى حد يسألك عن حاجة فيه ،
فتقوم طبعا عامل زى احمد حلمى ففيلم زكى شان لما قعد يقول للراجل انا مش من شرم ، انا مش من شرم ،
وطبعا لو الراجل صمم يسألك هتقوله مجازين ام..... اشتم اشتم علموك فى بلدك تشتم.
المهم خلونا فى موضوعنا ...................
مدونتى بتتكلم عن انك تكون حاسس انك مش من هنا حتى لو كنت فعلا من هنا،
يعنى مثلا حاسس انك مش بتنتمى للمكان اللى انت فيه او مش بتنتمى للناس اللى انت معاهم.
يمكن تكون حاسس ان الكلية اللى انت فيها مش مكانك المناسب او تكون حاسس انك مش منتمى لاصحابك أو اهلك أوبلدك أوحتى المدينة اللى انت عايش فيها.
دايما حاسس انك كنت المفروض تكون فى مكان تانى أو مع ناس تانين.
المدونة بتاعتى مش عايزة فيها تعليقات تقليدية زى حلو وبرافو وكلامك مؤثر،
لأ عايزة كل اللى يدخل يقولى أمتى حس اخر مرة انه مش من هنا.........؟
انا بقى هحكيلكو الحكاية بتاعت مش من هنا دى جت معايا أزاى......؟
انا كنت قاعدة فى يوم زى العسل الاسود لأ أقصدى الأبيض،كنت فى المدرج بحضر بعيد عنكو محاضرة بايو (كمياء حيوية يعنى)
اصل انا نسيت اقولكو انا فى تالته طب بشرى ،المهم الكلام ده كان السنة اللى فاتت ، ما قولتلكوش كنت قاعدة والمدرج كان فااااااااااااااضى
فيه كده زى ما تقولو بتاع يجى 800 طالب اللى قاعد على السلم واللى قاعد على اللى جنبه واللى قاعد على حجر الدكتورة اه ماهى كانت
دكتورة انما ايه كانت بتجيلنا محاضرة كل خميس من عروس البخر المتوسط، أصل هيه كانت خواجاية يا ولاد: الشعر الحرير والقوام الملفوف وفى عز شبابها حاجة كده ولا أم محمد هنيدى فى فيلم اسماعيلية رايح جاى...
المهم طبعا انا ربنا كان كارمنى وكنت قاعدة فى موقع استراتيجى ،أصل انا بنزل بدرى، وفى خضم الشرح العظيم والفهم اللى قطع قلبى،
ايون ، أصل الدكتورة دى مش عادية دى جبارة دى من كتر ما بتخاف علينا نموت من فرط الفهم ،، بتقول جملة وتريح قيمة ربع ساعة كده.
حتى تلاقينا مركزين معاها ، المصيبة بقى نفسى أسأل سؤال ال800 طالب دول وأنا معاهم بنحضر ليه اما هى مش عجبانا ........؟
المهم وأنا قاعدة بقى فى هذه الحالة من العلم الفياض كانت البت نونه صاحبتى قاعده جنبى بنواسى بعض يمكن نفهم............ وفجأة
فتحت فى العياط ، وقولتلها انا يا نونه حاسة أنى مش من هنا...........
طبعا انا قولت الكلمتين دول والبت نونه فتحت فى الضحك ايه يا اختى مش من هنا أمال منين من هناك،،،،،،،، وبعد شوية لما لاقتنى مش بهزر بدأت بقى اقولها انا ليه حاسة انى مش من هنا............
انشاء الله المرة الجاية أقولكو انا مش من هنا ليه
بس بجد مستنية تشجيعكو عشان أكمل يا ءاما والله هحس انى مش من هنا وهيبقى ذنبى فى رقابتكو.......

هناك تعليق واحد:

  1. يمكن المشكلة ساعتها انك حاسة انك تايهة و مش راسية علي بر
    و الدكتورة دي عمالة تعقدهالكوا من كل النواحي علشان في الاخر متفهموش
    عموما هاقرس البوست اللي بعده علشان اعرف

    ردحذف